الرحمة يا قناة الجزيرة


بالامس كنت اتباع مباراة منتخبي المفضل منتخب ايطاليا ضد منتخب البارغواي في كأس العالم على قناة الجزيرة ، انتهى الشوط الاول و ايطاليا منهزمة 1 - 0 ، لن اتحدث هنا عن تعصب المعلق او اخطاء التحكيم او اي شي لانه من الاصل المقالة ليست عن هذا الموضوع ، بل ساتحدث عما تفاجأت به بين الشوطين في الاستوديو التحليلي !!

كان مقدم الاستوديو هو المعلق التونسي هشام الخلصي ومستضيف كلا من تشيزيري مالديني و أريجو ساكي طبعا الاثنان من نوابغ كرة القدم الايطالية و لا يمكن لاحد ان ينكر قيمتهم الفنية ، المصيبة انه كان معهم ضيف ثالث وهو حازم امام !!!

الرحمة يا قناة الجزيرة حازم امام وسط كل من تشيزيري و أريجو ساكي ماذا سيقدم حازم امام من جديد في عالم التحليل الرياضي بين هاذان الفطحلين ؟!! ، هل سيعارضهم في الراي مثلا ام سياتي بمعلومة لم يعرفانها الاثنان ، ما زاد الطين بله بعد نهاية المباراة تم اضافة ضيف اخر عبر الهاتف وهو ارسين فينغر ، ولن اضيف بعد هذا اي تعليق

هناك 8 تعليقات :

  1. المثل بيقول اللي مصر حارقاه تبقى أكيد معلمة على قفاه...أمال كنت عاوزهم يجيبوا طارق التايب؟؟

    هيفضلوا المصريين حارقنكم كده على طول...وخليها تاكلكم

    ردحذف
  2. وبعدين ايه عقدة الخواجة دي والخوف من الأجنبي والإحساس بالنقص أمامه؟
    ما هو حسن شحاتة تفوق على المنتخب الإيطالي وكسبناهم في كاس القارات وكان المنتخب الإيطالي كالأقزام أمام أداء المنتخب المصري بقيادة حسن شحاتة.

    طول ما معندناش ثقة في نفسنا يبقى مش هنتقدم أبدا في أي مجال

    ردحذف
  3. كنت اتمنى الا يكون تهجمك على شخصي لكن لا توجد مشكلة ، اولا كما لا مقارنه بين ليبيا و مصر في كرة القدم لا توجد مقارنة بين مصر و ايطاليا في كرة القدم .
    ثانيا لو جلبوا طارق التايب في الاستوديو كنت سوف اكتب نفس الكلام فقط ازل "حازم امام" وضع في مكانه "طارق التايب" .
    ثالثا حتى لا تقول انني من مشجعي الاهلي المصري فانا من مشجعي الزمالك .
    رابعا الموضوع ليس له علاقة بالجنسيات فبلا حساسيات زائده
    خامسا لا عقد خواجه اتكلم عن فرق الخبره بين حازم امام و باقي الضيوف

    حاليا لا يوجد في عقلي سادسا

    شكرا على مرورك وتعليقك

    ردحذف
  4. السلام عليكم ...

    منو حازم أمام؟؟؟

    ردحذف
  5. بشار سوريا16 يونيو، 2010 8:14 م

    ياريتك وضحت من يكون حازم امام علي الاقل قبل ماتسترسل في الحديث عن الجزيرة, حتى تسهل الموضوع علي عابري سبيل المدونة الخاصة بيك..

    ردحذف
  6. من يريد ان يعرف اي شي يمكنه الضغط على اسم حازم امام او اي شخصية من الشخصيات المذكورة في الموضوع وستنقله الوصلة الى موقع ويكيبيديا.

    يقرا فيها ما ذكر عن الشخصيات الاربعه

    ردحذف
  7. وسام: ردك المهذب مكانش متوقع خالص للأسف، وده اللي خلاني دخلت شمال على طول.

    أنا مصري مقيم في لييبا، وبقى لي فترة بدخل على منتديات ليبية وجروبات على الفيس بوك وكمية الهجوم والاستهزاء بالمصريين بسبب وبدون سبب كتيرة بشكل مستفز

    أنا عمري ما كنت متعصب أو متحيز للجنسيات ومبحبش الطريقة دي لدرجة إن زمايلي المصريين هنا دايما يتريقوا عليا بسبب النظرة المثالية دي...بس بجد اللي شوفته خلاني متوقع إن مفييش كلمة حلوة هتطلع من واحد ليبي عن أي حاجة تتعلق بالمصريين كشعب...سيبك من حكومتها عشان محدش بيكرهها أدنا :)

    بس لما ألاقي كتييييير من الليبيين لما يحبوا يتريقوا على بعض يقوموا يقولوا "ده مصري" أو "ده عامل زي المصريين"، وشوفتها كتيييير بشكل مستفز، فأكيد مش هتوقع كلمة حلوة.

    على كل حال تقبل اعتذاري، ولكني مازلت مصر على وجهة نظري بالنسبة للموضوع وهي إننا لازم يبقى عندنا ثقة في نفسنا وصدقني ساعتها هتلاقينا متفوقين على الأجانب، وده مش كلام حالم، ده حقيقة وبتحصل في مجالات كتير أهم من الكورة.

    آه صحيح...بالمناسبة يعني...أنا كمان زملكاوي :)

    ردحذف

بسم الله الرحمن الرحيم ( مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ )